Cercul pedagogic al profesorilor de Religie din Bihor
Miercuri, 26 noiembrie 2026 s-a desfășurat online cercul pedagogic al profesorilor de religie de la nivelul județului Bihor, având ca temă: Proiectarea și implementarea lecțiilor de religie pentru integrarea școlară a elevilor cu CES. Prin tema propună la această sesiune de cerc s-a avut în vedere creșterea competențelor cadrelor didactice în elaborarea de strategii didactice adaptate, care să asigure accesul egal și participarea elevilor cu CES la disciplina Religie.
Activitatea a debutat cu o prezentare teoretică referritoare la cadrul legislativ al educației incluzive și tipologia CES (dificultăți de învățare, tulburări de spectru autist, dizabilități fizice sau emoționale). Punctul central al dezbaterilor a fost însă axat pe aspectele practice ale adaptării curriculare.
A fost subliniată necesitatea elaborării unui Plan de Intervenție Personalizat (PIP) eficient, chiar și pentru o disciplină considerată "non-examen" cum este religia. Profesorii au analizat metode de simplificare a limbajului teologic și de structurare a informației în unități ușor de asimilat. S-a discutat despre reducerea abstractizării și utilizarea unor concepte religioase ancorate în experiența concretă și etică (de exemplu, faptele bune, ajutorul reciproc). S-a convenit că, pentru unii elevi cu CES, obiectivele trebuie să se concentreze mai mult pe dezvoltarea abilităților socio-emoționale (toleranță, empatie, respect) și mai puțin pe cunoașterea strictă a doctrinei sau a istoriei bisericești.
În cadrul întâlnirii a participat în calitate de invitat doamna prof. Cristina Avrigean, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor care a realizat o radiografie a particularității activității cu elevii cu CES cu accent pe ora de religie și subliniind responsabilitățile care revin cadrelor didactice prin reglementările metodologice în vigoare. Aceasta a prezentat particularități ale diferitelor deficiențe care revedincă o bună cunoaștere a acestora și necesitatea identificării celor mai relevante și adecvate intrumente de lucru.
De asemenea, experiența pedagogică personală în contextul activității cu elevii din învățământul special a fost prezentată printr-un material bine structurat și organizat de către doamna Indrecan Simona de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă ”Orizont ” Oradea, completată de un tablou ilustrativ al acestei problematici prezentată de către domnul Ioan Tamaș, consilier școlar și profesor de religie.
Cea mai dinamică parte a fost secvența în care profesorii au împărtășit studii de caz și exemple de bune practici. S-a pus accentul pe utilizarea pedagogiei digitale ca instrument de facilitare. S-a insistat de asemenea pe utilizarea intensivă a resurselor vizuale (planșe, filme scurte, prezentări multimedia) pentru a sprijini înțelegerea, integrarea unor scurte scenete sau jocuri de rol bazate pe pilde biblice, oferind elevilor cu CES oportunitatea de a se exprima și de a interacționa în siguranță.
În cadrul întâlnirii s-au prezentat aplicații care pot transforma textul în vorbire (text-to-speech) sau care permit evaluarea formativă bazată pe imagini, eliminând astfel barierele de scriere și citire.
Concluzia activității a fost că disciplina Religie deține un potențial uriaș în procesul de incluziune, oferind valori universale care transcend dificultățile de învățare. Succesul integrării nu depinde doar de cunoașterea teoriei, ci mai ales de atitudinea deschisă, răbdătoare și empatică a profesorului. A fost reafirmată importanța colaborării constante între profesorul de Religie, profesorul de sprijin (itinerant), părinți și consilierul școlar pentru a asigura coerența intervenției educative.
Profesorii participanți s-au familiarizat cu modele concrete de fișe de lucru adaptate și cu angajamentul de a integra noile strategii în practica zilnică, demonstrând astfel că disciplina religie poate fi un catalizator pentru o școală cu adevărat incluzivă și centrată pe elev, iar profesorul de religie o resursă foarte importantă.
La finalul întâlnirii inspectorul școlar pentru disciplina religie, pr. prof. Florin Negruțiu coordonatorul activității, a prezentat calendarul manifestărilor cultural religioase și educative din perioada următoare, aspecte legate de noile programe școlare de la ciclul liceal, respectiv particularitățile și calendarul competițiilor școlare.
S-a reamintit rolul parteneriatului Școală – Biserică - Familie mai ales în contextul organizării unor activități educative extrașcolare cu accent pe componenta de filantropie și voluntariat, dar nu numai. S-a transmis de asenmenea din partea reprezentanților cultelor susținerea corpului profesoral care predă religie la nivelul județului Bihor, aprecierea calității actului educational, respectiv performanța obținută cu elevii la olimpiade și competiții de profil.
pr. prof. Florin Negruțiu







