Seminar internaţional organizat de Asociaţia Filantropia Oradea
Cu binecuvântarea Preasfințitului Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei, în zilele de 11 şi 12 ianuarie 2013, Asociaţia „Filantropia” a Episcopiei Oradiei a organizat un seminarul internațional privind implicarea comunității în soluționarea problemei abandonului școlar, utilizând metoda „nurtury”, un concept britanic de acordare a unui sprijin holistic copiilor predispuși la abandonul școlar, o problemă cu care se confruntă tot mai multe comunități, în special cele rurale, ca urmare a extinderii sărăciei extreme, a dificultăților de trai din cadrul familiilor și populației cu educație limitată din aceste zone, cum este, mai ales, cazul comunităților de rromi.
Seminarul a fost organizat ca urmare a experienței acumulate până în prezent de primul centru de „nurtury” din România, situat în localitatea Girișul de Criș, judeţul Bihor, aflat sub administrarea sucursalei din Girișul de Criș a Asociației „Filantropia” Oradea, în baza unui parteneriat cu Fundația Ro-Man-Aid, condusă de Doamna Rosa Drow, din Marea Britanie, insula Man, doctorand în științe ale educației, și soțul acesteia Doug Drow, inițiatorii acestui concept pilot pentru țara noastră, și care propune acordarea de servicii de „nurtury” pentru copiii cu dificultăți de integrare școlară.
În cele două zile de seminar, cei 14 participanți români, angajați ai Asociației „Filantropia” Oradea pentru centrul de „nurtury” din Girișul de Criș, delegați ai școlilor din Girișul de Criș şi Tărian, dar și reprezentanţi ai Inspectoratului Școlar Judeţean Bihor, au primit din partea celor doi specialiști din Marea Britanie, delegați ai NGN (Nurtury Group Network), Helene Stollery si Wendy Roden, informații privind specificul serviciilor de „nurtury” din țara de origine, împărtășind din experiența acestora metode specifice de evaluare a copiilor cu risc, standarde, tehnici și situații de lucru cu care s-au confruntat în activitățile de prevenire a abandonului școlar, specifice unui serviciu de „nurtury” și aplicate în Marea Britanie, unde funcționează de peste 40 de ani o rețea națională de astfel de centre, cu rezultate considerabile privind prevenirea marginalizării sociale și a abandonului școlar.
Specialiștii români din cadrul centrului de nurtury din Girișul de Criș au prezentat serviciile pe care le oferă, precum și rezultatele înregistrate până în prezent, ca urmare a unei activități desfășurate cu un grup de 27 de copii, majoritatea proveniți din familii de etnie rromă din comunitate, arătând astfel necesitatea dezvoltării acestui concept și în țara noastră, cu participarea întregii comunități. Reprezentanții Inspectoratului Școlar Judeţean Bihor şi cadrele didactice din școlile implicate au reafirmat utilitatea acestui proiect de „nurtury” în comunitatea din Girișul de Criș, exprimându-și interesul pentru dezvoltarea acestei metode şi în alte şcoli.
Pe parcursul seminarului, Părintele Laurențiu Lazăr, consilier social-filantropic al Episcopiei Oradiei, care a moderat agenda de discuții, a prezentat câteva exemple de implicare comunitară, în diverse parohii afiliate la mișcarea eparhială de filantropie și conștientizare comunitară, subliniind rolul preoților, dar și a credincioșilor, care împlinesc misiunea filantropică a Bisericii Ortodoxe Române pentru promovarea valorilor familiei și ale comunității, intervenind activ atât în lucrarea de identificare a unor dificultăți ale familiilor și copiilor din parohie, cât și în soluționarea acestor probleme, prin participare directă și sprijin concret.
Centrul de nurtury de la Girișul de Criș a fost inițiat în anul 2008, de Doamna Rosa Drow, care a facilitat cofinanțarea centrului, în baza unui proiect de finanțare nerambursabilă, ce poartă titlul „Centrul de nurtury și prevenirea abandonului școlar Girișul de Criș”, sprijinit de guvernul insulei Man, Man Government Overseas Aid Committee, care a finanțat acest centru și pentru acest an școlar.
Grupul de sprijin de tip „nurtury” a fost înființat în Marea Britanie în anul 1969 de Marjorie Boxall, psiholog educațional, încurajat de Inner London Education Authority (ILEA), cu sediul în Hackney. În acea perioadă se înscriau în învățământul primar un număr foarte mare de copii cu dificultăți emoționale, sociale și de comportament, ceea ce a crescut numărul referatelor de recomandare a acestor copii pentru școlile speciale din sistemul britanic. În baza unui studiu specific pe această temă, Marjorie Boxall a constatat că dizabilitățile emoționale, sociale și comportament ale acestor copii sunt generate de carențe în îngrijire, de lipsa în primii ani de viață a unui cadru afectiv, de securitate, detetminat de căldura căminului matern, condiții de trai, relaționare cu membrii familiei, prezența în viața copilului a unor traume considerate minore de către familie, dar care afectează profund stima de sine și capacitatea de dezvoltare personală a acestora.
Remediul dezvoltat de Marjorie Boxall este oferit de grupul „nurtury” pentru copii din ciclul primar și, mai târziu, și din ciclul gimnazial, prin care un învățător și un asistent oferă copiilor implicați în grupul de „nurtury” un mediu de securitate emoțională, prin dezvoltarea unui spațiu de „nurtury” în școală, apropiat mediului matern, cu afecțiune, spațiu de joacă, facilități asemănătoare celor casnice, sau cele care ar trebui să existe acasă, pentru a stimula încrederea copilului în noul mediu, mai apoi prin joacă, interacțiune cu personalul de sprijin, pentru creșterea încrederii în forțele proprii, participarea la provocările de învățare aduse prin joacă de învățător și asistent, ca treptat, copilul să își ridice nivelul de dezvoltare personală pentru a putea relua cursurile alături de ceilalță copii, înlăturând astfel riscul abandonului școlar.