Locaţia curentă este: Prima pagină / Știri / Seminar internaţional privind abandonul şcolar la Oradea

Seminar internaţional privind abandonul şcolar la Oradea

Cu binecuvântarea Preasfințitului Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei, în perioada 15-16 iunie 2013 s-a desfășurat la Oradea cel de-al doilea modul al Seminarului internațional privind implicarea comunității în soluționarea problemei abandonului școlar, utilizând metoda „grupului de nurtury”, un concept britanic de acordare a unui sprijin de tip holistic copiilor predispuși la abandonul școlar, o problemă cu care se confruntă tot mai multe comunități, în special cele rurale, ca urmare a extinderii sărăciei extreme, a dificultăților de trai cu care se confruntă familiile și populația cu educație limitată din aceste zone, cum este mai ales cazul comunităților de rromi.

Seminarul a  fost organizat ca urmare a experienței acumulate până în prezent de primul centru de nurtury din România, situat localitatea Girișul de Criș, din judeţul Bihor, aflat sub administrarea Sucursalei Girișu de Criș a Asociației „Filantropia” Oradea, a Episcopiei Oradiei, în baza unui parteneriat cu Fundația Ro-Man-Aid, condusă de Doamna Rosa Drow, doctorand în științe ale educației și soțul acesteia Doug Draw, inițiatorii acestui concept pilot pentru țara noastră, și care propune acordarea de servicii de nurtury pentru copiii cu dificultăți de integrare școlară.

Daca în primul modul, care avut loc în luna ianuarie 2013, participanții s-au familiarizat cu principiile de bază ale acestei metode pedagogice, în cel de-al doilea modul, desfășurat pe durata a două zile, cei 14 participanți români, angajați ai asociației „Filantropia” Oradea pentru centrul de nurtury din Girișul de Criș, delegați ai școlilor din Girișul de Criș, din Tărian și de la Inspectoratul Școlar Bihor, au primit din partea celor doi specialiști din Marea Britanie, delegați ai NGN (Nurtury Group Network), Doamnele Helene Stollery si Wendy Roden, informații privind metodele detaliate de furnizare a serviciilor de nurtury din țara de origine, împărtășind din experiența acestora, metode specifice de evaluare copiilor cu risc, standarde, tehnici și situații de lucru cu care s-au confruntat în activitățile de prevenire a abandonului școlar, specifice unui serviciu de nurtury și aplicate în Marea Britanie, unde funcționează de peste 40 de ani o rețea națională de astfel de centre, cu rezultate considerabile privind prevenirea marginalizării sociale și a abandonului școlar.

Specialiștii români din cadrul centrului de nurtury din Girișul de Criș au prezentat în cadrul seminarului serviciile pe care le oferă precum și rezultatele înregistrate până în prezent, ca urmare a unei activități desfășurate cu un grup de 27 de copii, majoritatea proveniți din familii de etnie rromă din comunitate, arătând, astfel, necesitatea dezvoltării acestui concept și în țara noastră, cu participarea întregii comunități. Reprezentanții Inspectoratului Școlar Bihor, cadrele didactice din școlile implicate au reafirmat utilitatea acestui proiect de nurtury în comunitatea din Girișul de Criș, exprimându-și interesul pentru dezvoltarea acestei metode.

Pe parcursul seminarului, Părintele Laurențiu Lazăr, care a moderat agenda de discuții, a mai prezentat câteva exemple de implicare comunitară, în diverse parohii afiliate la mișcarea eparhială de filantropie și conștientizare comunitară, subliniind rolul preoților, dar și a credincioșilor, care împlinesc misiunea filantropică a Bisericii pentru promovarea valorilor familiei și ale comunității, intervenind activ atât în lucrarea de identificare a unor dificultăți ale familiei și copilului din parohie, cât și în soluționarea acestor probleme, prin participare directă și sprijin concret.

Ca urmare a unui schimb de experienţă pentru mai mulţi angajaţi ai asociaţiilor şi fundaţiilor eparhiale cu profil social din Patriarhia Română, membre ale Federaţiei „Filantropia”, organizat de IOCC în cadrul proiectului „Împreună pentru servicii sociale mai bune - Construirea capacităţii organizatorice a unei reţele naţionale de ONG-uri creştine“, finanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, acet model pedagogic va fi multiplicat și în alte eparhii, unde vor funcționa, începând cu anul școlar 2013-2014, cu sprijin comunitar, astfel de centre.

Grupul de sprijin de tip nurtury a fost înființat în Marea Britanie în anul 1969 de Marjorie Boxall, un psiholog educațional, încurajat de Inner London Education Authority (ILEA), cu sediul în Hackney. În acea perioadă se înscriau în învățământul primar un număr foarte mare de copii cu dificultăți emoționale, sociale și de comportament, ceea ce a crescut numărul referatelor de recomandare a acestor copii pentru școlile speciale din sistemul britanic. În baza unui studiu specific pe această temă, Marjorie Boxall a constatat că dizabilitățile emoționale, sociale și comportament ale acestor copii sunt generate de carențe în îngrijire, de lipsa în primii ani de viață a unui cadru afectiv de securitate, deretminat de caldura căminului matern, condiții de trai, relaționare cu membrii familiei, prezența în viața copilului a unor traume considerate minore de către familie, dar care afectează profund stima de sine și capacitatea de dezvoltare personală a acestora.

Remediul dezvoltat de Marjorie Boxall este oferit de grupul nurtur pentru copii din ciclul primar și mai târziu și din ciclul gimnazial, prin care un învățător și un asistent oferă copiilor implicați în grupul de nurtury un mediu de securitate emoțională, prin dezvoltarea unui spațiu de nurtur în școală, apropiat mediului matern, cu afecțiune, spațiu de joacă, facilități asemănătoare celor casnice, sau cele care ar trebui să existe acasă, pentru a stimula încrederea copilului în noul mediu, mai apoi prin joacă, interacțiune cu personalul de sprijin, pentru creșterea încrederii în forțele proprii, participarea la provocările de învățare aduse prin joacă de învățător și asistent, ca treptat, copilul să își ridice nivelul de dezvoltare personală pentru a putea relua cursurile alături de ceilalță copii, înlăturând astfel riscul abandonului școlar.